بازدید کننده گرامی باتوجه به نوسانات قیمت لطفا قبل از خرید تماس حاصل فرمایید.
بازدید کننده گرامی: موجودی و قیمت تمامی محصولات استوک پی سی، آپدیت می باشد.
خرید مطمئن با استوک پی سی
آخرین مقالات

رزولوشن مناسب برای بازی

رزولوشن چیست؟

مهم‌ترین چیز برای رسیدن به یک جلوه بصری مناسب برای بازی، رزولوشن است، شما برای انتخاب رزولوشن مورد نظر خود باید به توان سخت‌افزاری سیستم گمینگ خود توجه کنید، ما در ادامه شما را در انتخاب رزولوشن مناسب برای بازی راهنمایی می‌کنیم.

رزولوشن چیست؟

به تعداد پیکسل‌هایی که به صورت افقی و عمودی روی صفحه نمایش قرار می‌گیرند، رزولوشن گفته می‌شود که هر چه تعداد این پیکسل‌ها بیشتر باشد تصویر مشاهده شده نیز دارای جزئیات بیشتری خواهد بود، سه رزولوشن محبوب دنیای گیمینگ  Full HD ۱۰۸۰p، Quad HD ۱۴۴۰p  و Ultra HD ۲۱۶۰p هستند، رزولوشن به صورت مستقیم با نسبت تصویر (Aspect Ratio) در ارتباط است، در ضمن نسبت تصویر با اعدادی مثل ۱۶: ۹ یا ۱۶: ۱۰ شناخته می‌شود.

تفاوت رزولوشن ها در چیست؟

در گذشته گیمر‌ها برای انتخاب رزولوشن تنها دو حق انتخاب داشتند، یکی 720p یا همان HD و دیگری ۱۰۸۰p یا Full HD بود امروزه پیدا کردن‌ مانیتور 720p کار سختی است اما همچنان تلویزیون‌های زیادی با این رزولوشن در ابعاد کوچک‌تر از ۳۰ اینچ ساخته می‌شوند.

HD

رزولوشن مناسب برای بازی

گیمر‌ها در حال حاضر علاقه‌ای به تجربه بازی با رزولوشن 720p را ندارند مگر این که به قصد نوستالژی اما هم اکنون گیمر‌ها رزولوشن ۱۰۸۰p را به این علت که سخت افزار قدرتمندی لازم ندارند و دارای فریم ریت مناسب و کافی هستند، انتخاب می‌کنند.
در ضمن‌ مانیتور‌های ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز با رزولوشن ۱۰۸۰p در بازار به وفور یافت می‌شوند و به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، در ضمن از اولین انتخاب گیمر‌ها به شمار ‌می‌روند، این‌مانیتور‌ها مناسب برای افرادی است که به دنبال تجربه‌ای روان و بی‌دردسر هستند.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شما به هزینه زیادی برای تهیه ‌مانیتور و سخت‌افزاری که بتواند ۱۰۸۰p را پشتیبانی کند، نیازی ندارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید موس گیمینگ

دلیل محبوبیت این رزولوشن تناسب کافی بین پرفورمنس روان و کیفیت جلوه‌های بصری است، رزولوشن Full HD مناسب برای کاربرانی است که به دنبال سطحی استاندارد برای تجربه بازی‌هایشان هستند و در عین حال نمی‌خواهند هزینه زیادی برای تجهیزات گیمینگ بپردازند.

Quad HD

رزولوشن مناسب برای بازی

Quad HD انتخابی منطقی و مناسب برای گیمر‌های حرفه‌ای به شمار می‌رود، در واقع Quad HD بین Full HD و Ultra HD قرار می‌گیرد و در کل بهترین المان‌های هر دو رزولوشن مذکور را در خود جای داده است، QHD در جلوه‌های بصری بهتر از Full HD عمل می‌کند.
همچنین با انتخاب سخت‌افزار مناسب می‌توان به فریم ریتی منطقی و روان دست پیدا کرد، در ضمن کارت‌های گرافیک میان‌رده‌ای مانند Nvidia GTX ۱۰۶۰، AMD RX ۵۸۰ و ۱۰۶۰Ti نیز برای رزولوشن ۱۴۴۰p مناسب هستند.

Ultra HD

ما معمولاً Ultra HD را بعنوان 4k می‌شناسیم، 4k استانداردی جدید است که صنعت گیمینگ تمام تلاشش را می‌کند که به آن دست پیدا کند و یکی از چیز‌هایی است که شرکت‌های سونی و مایکروسافت روی کنسول‌های نسل بعدشان تبلیغ می‌کنند.
تلویزیون‌های Ultra HD سال‌ها پیش وارد بازار شدند و در حال حاضر شاهد بیشترین میزان عرضه این تلویزیون‌ها به بازار هستیم، به همین علت ‌مانیتور‌های 4K با کاهش قیمت رو به رو شده‌اند و مانند قبل گران قیمت نیستند.
تصاویر با رزولوشن بالا از کیفیت خارق العاده‌ای برخوردارند اما نکته قابل توجه این است که برای رسیدن به این کیفیت سخت‌افزار قدرتمندی لازم است و تنها کارت گرافیک گران قیمت سری RTX انویدیا مناسب برای این رزولوشن هستند که قادر به پردازش تصاویر 4k هستند.
البته از کارت گرافیک‌های قدیمی‌تری چون GTX 1080 Ti یا GTX 1070 Ti می‌توان بهره برد اما مقدار زیادی از فریم ریت قربانی می‌شود.
در آخر می‌توانیم Ultra HD یا همان 4K را به عنوان آینده گیمینگ به شمار‌ آوریم که امروزه در دسترس است اما با پشتوانه‌ای از گران قیمت‌ترین قطعات گیمینگ که قطعا بیشتر گیمر‌ها نمی‌توانند آن‌ها را خریداری نمایند.

نسبت تصویر ( Aspect Ratio)

نسبت تصویر ( Aspect Ratio)

در حال حاضر نسبت تصویر استاندارد، ۱۶: ۹ است اما نسبت‌هایی بزرگ‌تر مانند ۲۱: ۹ و ۳۲: ۹ نیز پیدا می‌شود، در ادامه چگونگی ارتباط رزولوشن با نسبت تصویر را بررسی می‌کنیم.
با توجه به این که‌ مانیتور فوق عریض دارای پیکسل‌های بیشتری هستند و استفاده از این پیکسل‌های اضافی فشار بیشتری به سخت‌افزار موجود وارد می‌کند.
در ضمن حجم پردازش سخت‌افزار برای نمایش تصویری با نسبت تصویر ۱۶: ۹ و رزولوشن ۲۵۶۰x۱۴۴۰ خیلی کمتر از نمایش تصویری با نسبت تصویر ۲۱: ۹ و رزولوشن ۳۴۴۰x۱۴۴۰ است و از این نظر قابل قیاس نیستند.
شما با استفاده از نسبت تصویر بزرگ، میدان دید FOV (Field of View) بزرگتری به دست می‌آورید که در بسیاری از بازی‌ها کاربرد دارد اما پرفورمنس بخاطر بیشتر شدن تعداد پیکسل‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

البته چیز‌های دیگری چون‌ مانیتور‌های فوق عریض به شما اجازه ساده‌تر انجام دادن چندین کار به صورت همزمان را می‌دهند و تجربه‌ای شبیه به سینما را برایتان به ارمغان می‌آورند.
نکته قابل توجه این است که تعداد زیادی از سازندگان بازی‌ها دیگر از مانتیتور‌های فوق عریض پشتیبانی نمی‌کنند زیرا مزیت‌هایی که در اختیار گیمر‌هایی که با‌ مانیتور‌های فوق عریض بازی می‌کردند نسبت به گیمر‌هایی که با ‌مانیتور‌های عادی بازی می‌کردند، قرار داشت.
در حقیقت شما اجازه دارید که با هر رزولوشنی که مایل هستید بازی کنید ولی میدان دید شما حد مشخصی دارد. در ضمن بسیاری از بازی‌های دیگر نیز وجود دارند که از نسبت تصویر ۲۱: ۹ یا ۳۲: ۹ پشتیبانی نمی‌کنند، برای همین شما باید به سراغ تنظیماتشان بروید و آنقدر تغییرشان دهید تا در آخر بتوانید به تصویر مورد نظرتان دست پیدا کنید، این مورد درخصوص تمام بازی‌های قدیمی صدق می‌کند، به همین علت نسبت تصویر ۱۶: ۹ همچنان بهترین انتخاب برای گیمر‌ها محسوب می‌شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب موارد مهم برای انتخاب رزولوشن مناسب برای گیم را برای شما بیان کردیم، ‌امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شود و از همراهی شما سپاسگزارم.

شما عزیزان می توانید از فروشگاه استوک پی سی که ارائه دهنده سیستم های نو و استوک از جمله: سیستم گیمینگ، سیستم اداری، لوازم جانبی و قطعات کامپیوتر با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش می باشد اقدام به خرید فرمایید.

رزولوشن مناسب برای بازی

  • رزولوشن چیست؟
  • تفاوت رزولوشن ها در چیست؟
  • کدام یک از رزولوشن‌ها بهتر هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.